_id,Datum zmeny,Stat,Zauzivany slovensky nazov,Zauzivany anglicky nazov,Oficialny slovensky nazov,Oficialny anglicky nazov,Miestny nazov krajiny,Svetadiel,Cestovanie s detmi,Podmienky vstupu,Miestne specifika,Colne a devizove predpisy,Dolezite telefonne cisla,Zdravotna starostlivost,Doprava,Bezpecnostna situacia,Klimaticke podmienky,Informacie pre motoristov,Rady a odporucania 1,11.01.2024 21:44:35,Česko,Česko,Czechia,Česká republika,Czech Republic,Česká republika,Európa,"

Deti musia mať platný cestovný doklad (pas/občiansky preukaz), v prípade, že necestujú s oboma rodičmi odporúčame mať so sebou notárom overené splnomocnenie na cestovanie s dieťaťom.

","

Slovenskí občania plánujúci cestu do krajiny (vrátane detí) musia mať platný vlastný cestovný pas alebo občiansky preukaz. Podľa platnej legislatívy sú osoby zdržiavajúce sa v krajine povinné mať doklad totožnosti neustále pri sebe, a to pre prípad možnej kontroly totožnosti zo strany polície. Uistite sa, že váš cestovný pas alebo občiansky preukaz bude platný počas celého pobytu v ČR. Minimálna platnosť cestovného dokladu a občianskeho preukazu sa nevyžaduje. Krátkodobý/turistický pobyt možný bez víz a registrácie po dobu maximálne 90 dní.

","

Základné potraviny, spotrebný tovar a služby: výška životných nákladov je porovnateľná so SR, pričom v Česku je v priemere o niečo vyššia než na Slovensku. Priemerná cena základných potravín je vyššia na Slovensku, naopak priemerná cena nájomného či dopravy je vyššia v ČR. 

","

Vývozom a dovozom sa v ČR rozumie podľa Colného kódexu EÚ aj colného zákona len vzťah k tretím krajinám. Dodávky do členských štátov EÚ nie sú podľa Colného kódexu EÚ vývozmi, ale vnútro-únijnými transfermi (prepravou). Na dovoz zo SR, ako členského štátu EÚ, nie sú špeciálne obmedzenia. Na sledovanie a registráciu pohybu tovaru v rámci vnútro-únijného obchodu slúži systém Intrastat, povinný štatistický zber dát pre všetky štáty EÚ. Povinnosť vykazovať údaje sa týka firiem, ktoré prekročia oslobodzujúci prah pre prijatie alebo odoslanie tovaru do systému Intrastat. (www.cs.mfcr.cz/info/intrastat/index.html). Vzhľadom na to, že ČR nemá žiadnu hranicu s nečlenskými štátmi, sú kontroly pohybu tovarov cez štátnu hranicu pre colné a daňové účely zachované len na medzinárodných letiskách Praha/Ruzyně, v Brne, Ostrave a v Karlových Varoch. 
Na prepravu tovaru dvojakého využitia sa vyžaduje povolenie iba na položky stanovené v prílohe č. IV k nariadeniu Rady (ES) č. 1334/2000, v znení nariadení Rady (ES) č. 1504/2004. Zahraničný obchod s vojenským materiálom v je ČR upravený zákonom č. 38/1994 Zb. o zahraničnom obchode s vojenským materiálom, v znení zákona č. 310/2002 Zb.

Užitočné odkazy:
Colná správa ČR: www.celnisprava.cz 
 

","

Predvoľba krajiny: +420; 
Tiesňová linka: 112;
Polícia: 158;
Hasiči: 150;
Záchranná služba: 155; 
Mestská polícia: 156;
Linka bezpečia pre deti a mládež: 800 155 555

","

Úroveň zdravotnej starostlivosti v Česku je podľa viacerých ukazovateľov vyššia než na Slovensku. Sieť zdravotníckych zariadení v krajine je dostatočne rozšírená, aj keď ich materiálne a technické vybavenie môže byť rôzne. V ČR existujú štátne a neštátne zdravotné zariadenia, pričom takmer všetky majú uzavreté zmluvy o poskytovaní a úhrade zdravotnej starostlivosti so zdravotnými poisťovňami a poskytujú poisteným pacientom zdravotnú starostlivosť za nižšie poplatky. V prípade ochorenia sa pacient obvykle obracia najskôr na lekára primárnej starostlivosti. Odborného lekára je však možné navštíviť aj bez predchádzajúceho odporučenia. V prípade náhleho ochorenia a potreby lekárskej starostlivosti mimo ordinačných hodín ošetrujúceho lekára fungujú v ČR v závislosti na miestnych podmienkach pohotovostné služby. 

","

Letecké spojenie: Praha – Bratislava – Košice, letecké spoločnosti ČSA, SmartWings, Ryanair
V Česku je celkom 46 letísk so spevneným povrchom, z ktorých 6 vypravuje verejné medzinárodné lety. Okrem pražského letiska Václava Havla sú to letiská Brno-Tuřany, letisko Karlovy Vary, letisko Kunovice, letisko Leoša Janáčka Ostrava a letisko Pardubice. Väčšina leteckej dopravy sa v Česku realizuje cez letisko Václava Havla Praha (Praha/Ruzyně), ktoré ročne prepraví okolo 12 miliónov pasažierov. 

Železničné spojenie: Trasa Praha – Bratislava IC vlakmi trvá v priemere 4 – 4,5 hod. (možné využiť železničné spoločnosti ZSSK Slovak Rail, České dráhy, Regiojet). Výhodné osobné vlakové spojenie je na trati Praha-Poprad-Tatry-Košice autovlakom (preprava cez noc s výhodnou cenou pre vozidlo a vodiča). Vlaky spájajú Prahu a ďalšie česká mestá s viacerými slovenskými mestami (Žilina, Banská Bystrica, Zvolen, Liptovský Mikuláš, Poprad, Košice, Humenné, atď.). Česko má so svojimi 9 580 km jednu z najhustejších železničných sietí v Európe, na 1 km² má 0,12 km železníc. České dráhy prevádzkujú vysokorýchlostné vlaky Pendolino, ale keďže žiadne trate nie sú zatiaľ vysokorýchlostné, je ich max. rýchlosť obmedzená na 160 km/h. 

Cestné spojenie: v ČR je vybudovaná sieť diaľnic, v r.2021 bola ukončená generálna rekonštrukcia diaľnice D1 Praha – Brno, čím sa cesta autom na trase Bratislava-Praha skrátila na cca 3:30 hod. Dĺžka cestnej dopravnej siete v roku 2020 predstavovala cca 56 000 km. Z toho 6 151 km tvorili diaľnice a cesty I. triedy.

Autobusové spojenie: na úseku Bratislava – Praha premáva viacero liniek, vrátane rôznych súkromných dopravcov (Flixbus, Student Agency). Takisto prostredníctvom autobusových liniek je Praha priamo spojená s inými mestami a turistickými destináciami v SR. 

Železničná sieť sa v uplynulých 20 rokoch nepredlžovala, avšak zvyšovala sa jej kvalita. Počiatok 21. storočia bol sprevádzaný prestavbou vtedajších tratí na železničné koridory, ktoré ponúkajú podstatne rýchlejšiu železničnú dopravu v porovnaní s pôvodnými traťami. Česko má so svojimi 9 580 km jednu z najhustejších železničných sietí v Európe. Z toho je 3 212 km tratí elektrizovaných a 1 906 km je dvoj- a viackoľajných. Správcom a prevádzkovateľom väčšiny železničnej infraštruktúry je štátna organizácia Správa železníc. České dráhy prevádzkujú vysokorýchlostné vlaky Pendolino, ale keďže žiadne trate nie sú vysokorýchlostné, je ich rýchlosť obmedzená na 160 km/h. 

Vodná doprava v Česku je prevádzkovaná na riekach Labe a Vltava. V ďalších uzavretých vodných plochách na rekreačné účely. ČR disponuje aj vlastným prístavným územím v areáli námorného prístavu v Hamburgu (DE). Prístavy Moldauhafen a Saalehafen boli na základe Versaillskej zmluvy prenajaté v roku 1929 na 99 rokov (do roku 2028) Československu. Toho istého roku Československo zakúpilo aj prístav Peutehafen. Od roku 1993 ho spravuje ČR.
 

","

Kriminalita je porovnateľná so SR, pričom voči turistom prevažuje drobná kriminalita a vreckári, a to najmä na preľudnených miestach, predovšetkým v turisticky obľúbených častiach hlavného mesta Prahy. Česká republika sa v roku 2022 umiestnila na 9. mieste Svetového indexu mieru (Global Peace Index), ktorý hodnotí široké spektrum aspektov bezpečnosti danej destinácie či krajiny. Česko si tak udržalo pozíciu jednej z najviac bezpečných krajín sveta. 

","

Podnebie na celom území Česka je mierne, prechodné medzi oceánskym a kontinentálnym, s typickým striedaním štyroch ročných období. Pre podnebie ČR je charakteristické západné prúdenie s prevahou západných vetrov, časté striedanie jednotlivých frontálnych systémov a pomerne hojné zrážky. Veľký vplyv na podnebie má nadmorská výška a rozmanitý reliéf. Najchladnejším mesiacom v roku je v Česku január, kedy priemerná mesačná teplota v nížinách klesá pod 0 °C a najteplejší je naopak júl, ktorý je v priemere o 20 °C teplejší. Najviac zrážok v Česku spadne v letných mesiacoch jún a júl, naopak najmenej v januári a februári. V zimných mesiacoch sa viac zrážok vyskytuje najmä na horách. 

","

Na hraniciach medzi ČR a susednými krajinami nie sú vykonávané žiadne kontroly totožnosti alebo colné kontroly. Obvykle teda vodiči zahraničných vozidiel nemusia na hraniciach zastavovať, ale colné a daňové orgány SR sú oprávnené na vykonávanie náhodných kontrol, a to ako na hraniciach, tak aj vo vnútri ČR.
Poplatky za diaľnice sa rôznia podľa doby platnosti. Povinnosť platiť majú všetky vozidlá najmenej so štyrmi kolesami (motocykle nie sú spoplatnené). 
Vodiči majú možnosť kúpiť si elektronickú diaľničnú známku v e-shope, v sieti obchodných miest (Česká pošta a EuroOil) alebo prostredníctvom samoobslužného kiosku. Predajné miesta známok sú označené samolepkou a pri ich kúpe je k dispozícii informačný leták. Ľubovoľnú elektronickú diaľničnú známku je možné kúpiť v predstihu až troch mesiacov. Vďaka kĺzavej platnosti si potom pri nákupe sami vodiči zvolia dátum, odkedy chcú, aby začala platiť. 

Základné dopravné predpisy:

Vodiči, rovnako ako cestujúci na predných i zadných sedadlách vozidla, musia používať bezpečnostné pásy, pokiaľ je nimi vozidlo vybavené. Lekárnička je povinná vo všetkých motorových vozidlách.

Povinnosť zimných pneumatík platí v období medzi 1. novembrom a 31. marcom na všetkých kolesách osobných automobilov a ľahkých nákladných automobilov do 3,5 tony, pričom na pozemnej komunikácii sa nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, alebo je možné vzhľadom na poveternostné podmienky predpokladať, že sa na pozemnej komunikácii počas jazdy môže vyskytovať súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Tzn.: nie je bezpodmienečne nutné mať zimné pneumatiky v období od novembra do apríla. Pokiaľ však vonku zimné poveternostné podmienky panujú alebo sa dajú aspoň predvídať, musí byť vozidlo vybavené zimnými pneumatikami. Výnimku tvoria úseky komunikácií, označené dopravnou zimnou výbavou, ktorá na vybraných úsekoch zavádza bezpodmienečnú povinnosť zimných pneumatík.

V ČR je možné prepravovať dieťa v osobnom aute vybavenom bezpečnostnými pásmi bez použitia autosedačky iba ak ma dieťa najmenej 150 cm alebo 36 kg. Stačí aby bola splnená jedna z podmienok, nie obidve súčasne. Žiadne iné obmedzenia v predpisoch nie sú (napr. obmedzenie vekom a pod.). Dieťa by malo byť umiestnené v detskej autosedačke, ktorá zodpovedá jeho hmotnosti a telesným rozmerom. Dieťa môže byť v osobnom aute vybavenom bezpečnostnými pásmi  prepravované v autosedačke aj na mieste spolujazdca. Jediné obmedzenie je, že pokiaľ je prepravované bábätko čelom proti smeru jazdy, teda v tzv. „vajíčku“ musí mať na tomto mieste vypnutý airbag

Pokiaľ pri dopravnej nehode dôjde ku škode na zdraví, alebo je hmotná škoda vyššia ako 100.000 Kč, musí byť nehoda okamžite nahlásená na polícii. Avšak aj pri miernom poškodení vozidla je odporúčané nehodu nahlásiť na políciu.

Používanie radarových detektorov, ktoré rušia policajné radary, je zakázané.

Ceny
Pohonné hmoty: sú porovnateľné ako v Slovenskej republike.

",

Odporúčame štandardnú ostražitosť a nasledovanie pokynov miestnych orgánov.